Testul
Rorschach, sau ce ne spun câteva pete de cerneală
By Nicolae Dumitraşcu
Cu siguranţă că cel mai studiat şi mai
controversat instrument din practica psihodiagnostică de-a lungul timpului
este testul Rorschach, sau testul “petelor de cerneală”, cum i se mai
spune. Într-un anumit sens, el a devenit în conştiinţa
publică chiar simbolul Testului prin excelenţă,
întreţinând mitul psihologului omniscient şi
clarvăzător, care- asemenea vrăjitoarelor cu globul de cristal-
este capabil să “radiografieze” personalitatea unui om numai
examinând modul în care subiectul răspunde la câteva
pete de cerneală parcă aruncate aiurea pe o foaie.
Pentru a avea o idee despre cât de inedită pare
unui necunoscător situaţia Rorschach, să ne închipuim
că am încerca să descifrăm formele capricioase ale
norilor, petele de igrasie de pe pereţi, sau ne-am plimba printr-o galerie
reprezentând nişte desene simetrice de artă abstractă,
care la prima vedere nu seamănă cu nimic (poate cu nişte fluturi
stângaci desenaţi) şi am comunica ceea ce vedem în ele
unei alte persoane. Şi apoi să ne imaginăm că,
analizând ceea ce am spus, persoana respectivă va “ghici” ce fel de
oameni suntem, cum gândim şi ce gândim, cum ne comportăm,
cum simţim, care sunt visurile noastre ascunse, fantasmele,
tendinţele, caracterul, conflictele noastre interioare, cum ne
relaţionăm cu ceilalţi şi cât de eficient, cum
luăm deciziile şi cât de bine, dacă suntem deprimaţi
sau optimişti etc., pe scurt, ne va face ceea ce unii autori au denumit “o
radiografie a sufletului”.
La
prima vedere, pare neverosimil. Cum poţi descifra personalitatea unui om
doar analizând modul în care percepe nişte pete de
cerneală? Cum poţi spune atât de multe despre caracterul,
firea, stilurile lui de conduită? Cât mit şi cât
adevăr se află în prezumpţiile-de multe ori inflative-
care se fac la adresa testului Rorschach?
Dar
să vedem întâi în ce constă testul propriu-zis.
Este vorba de zece pete de cerneală simetrice, 5 policrome şi 5
alb-negru, care reprezintă rezultatul ambiguu al plierii unei coli peste o
pată de cerneală. Deşi s-a bătut destulă monedă
pe caracterul aleator al stimulului, adevărul este că aceste pete au
fost selecţionate de Rorschach din multe altele după anumite criterii
empirice, după cum menţionează autorul în “Psihodiagnostic”,
principala sa lucrare. De exemplu, ele sunt simetrice, provocând un efect
al ritmului spaţial care le face mai uşor de asimilat cognitiv. De
asemenea, unele sunt compacte (de ex., Planşa V), facilitând o
sinteză a percepţiei, iar altele sunt mai dispersate,
solicitând un efort sporit de organizare şi integrare a
câmpului perceptiv (de ex., Planşa X). Un alt criteriu este
culoarea: 5 planşe sunt alb-negru, iar restul policrome. În fine, o
altă caracteristică, de data aceasta apărută fără
voia autorului, este efectul de clarobscur al petelor, dat de diferenţele
în tonurile de luminozitate ale culorilor. Acest efect se datorează
unei erori providenţiale în tipărirea primei ediţii a Psihodiagnosticului;
petele iniţiale cu care acesta a lucrat erau mate, fără
nuanţe. Noua caracteristică a planşelor dobândită
în urma acestei erori s-a dovedit ulterior esenţială, pentru
că modul în care subiectul reacţionează perceptiv la
nuanţe spune multe lucruri despre afectivitatea lui.
De fapt, toate caracteristicile descrise mai sus constituie
condiţiile fundamentale care asigură testului forţa sa
diagnostică şi calitatea de stimul complex, capabil să suscite
în subiect o varietate de reacţii cognitive şi afective prin
care îşi dezvăluie lumea interioară şi
trăsăturile de personalitate.
Sarcina subiectului este să spună ce ar putea fi
la fiecare planşă. Astfel, în ciuda părerii comune că
testul Rorschach măsoară în primul rând imaginaţia,
el face apel de fapt la percepţie: subiectul este invitat să
perceapă şi să caute în memorie, adică în
stocul său de engrame, reprezentările cele mai similare cu stimulii
prezentaţi. Întreg travaliul cognitiv- dar şi afectiv şi
volitiv- al subiectului constă astfel într-un proces de interpretare
a situaţiei-stimul. De fapt, denumirea germană originală a
testului, care s-a pierdut în traducerile prea “trădătoare”,
este Formdeutung, adică “interpretarea formelor”. Testul Rorschach
constituie deci o sarcină perceptivă nestructurată, care pune
în evidenţă în primul rând comportamentul perceptiv
al individului. Dincolo de testul propriu-zis, acest lucru capătă
nişte semnificaţii cu mult mai profunde. El ne arată că
modul în care percepem lucrurile ne reprezintă ca un act de a fi
în lume, ca o amprentă originală inconfundabilă;
percepţia este o construcţie a lumii, pe care o elaborăm
în acord cu datele noastre interioare fundamentale. Ajunge să oferim
percepţiei un cadru suficient de ambiguu de exprimare, pentru a ne releva
interioritatea. Acesta este principiul testului Rorschach.
Ideea genială a lui Rorschach a
fost să interpreteze nu atât ceea ce vede subiectul, ci modul
în care o face. Aşadar, testul vizează în primul
rând dimensiunea structurală a percepţiei. Ce
înseamnă acest lucru? Să ne întoarcem la situaţia
ipotetică a vizitatorului care contemplă o galerie de zece desene
abstracte şi să vedem acum ce îl interesează pe însoţitorul
său. Nu atât conţinutul acestor impresii, pe cât
s-ar putea crede, ci mai curând zona stimulului care le-a suscitat
şi ce anume din stimul le-a provocat: forma, culoarea, tonurile de
luminozitate, simetria etc. Aşadar, în faţa răspunsurilor
date la cele zece planşe, se pun următoarele întrebări:
Unde şi-a fixat subiectul atenţia în răspunsurile lui: pe
întregul desen, încercând să-l cuprindă în
totalitate în interpretarea lui, sau pe detalii, fragmentând
desenul în bucăţi şi selectând perceptiv numai o
zonă a acestuia? La ce trăsături ale stimului a fost mai
receptiv subiectul şi le-a selectat în componenţa
răspunsului: la formă, la culoare, la nuanţe etc.? Cât de
corecte sunt în general impresiile individului: corespunde ceea ce vede
cu ceea ce există realmente în desene sau tinde să violeze
în mod grosolan contururile acestora? Interpretările sale sunt
statice sau animate, însufleţite de mişcare? (din punct de
vedere psihologic, una este să vezi o siluetă nemişcată
şi alta o siluetă surprinsă într-o mişcare
pasionată, cum ar fi dansul sau jocul). Şi în fine: ce a
văzut predominant individul? Cât de diverse sunt conţinuturile
interpretărilor sale? Cât de originale sau de banale sunt?
Răspunsurile
la toate aceste întrebări relevă, aşa cum vom vedea
în continuare, datele fundamentale ale percepţiei şi
ideaţiei subiectului, iar pe baza lor se pot face inferenţe asupra
întregii lui personalităţi.
Pe scurt, să precizăm aşadar
că orice răspuns al subiectului este analizat după 5 criterii:
locaţia, determinantul, calitatea formală, conţinutul şi
gradul de banalitate sau de originalitate a răspunsului. Fiecare din aceste criterii (sau variabile) constituie
un reper important pentru interpretarea personalităţii individului.
Locaţia (sau tipul de aprehensiune) se
referă la spaţiul din planşă ocupat de percepţia
subiectului şi reflectă anumite caracteristici care ţin de
dimensiunea cognitivă, dar şi afectivă a acestuia. Astfel,
dacă individul tinde să cuprindă în răspunsurile sale
întreaga planşă (răspunsurile globale, G), el
îşi exprimă astfel tendinţa de a generaliza şi a
sintetiza, de a combina şi a construi din datele perceptive un ansamblu,
ceea ce îi pune în evidenţă tendinţele sale de
generalizare şi abstractizare, dar şi un anumit elan interior,
motivaţia vie de a asimila şi a procesa datele experienţei la un
nivel superior. Din această cauză, un individ care are multe
răspunsuri globale la cele 10 planşe se remarcă printr-o
inteligenţă teoretică şi mai puţin practică, prin
dorinţa de a efectua operaţii mentale mai complexe, dar şi
printr-o anumită impetuozitate şi deschidere afectivă. Ultima
interpretare este valabilă mai ales pentru aşa-numitele
răspunsuri “globale combinatorice” (GD), în care subiectul
alcătuieşte un întreg prin sinteza realistă şi
în acelaşi timp imaginativă a detaliilor perceptive (de ex., la
Planşa I: “o femeie ridicată la cer de doi îngeri”).
O
altă variantă a locaţiei o constituie răspunsurile de
detaliu major (D) (de exemplu “siluetă feminină” la
Planşa I sau “fluture” la detaliul roşu inferior al Planşei II).
Este vorba de acele zone ale planşelor care sunt selectate cel mai
frecvent de indivizi în răspunsurile lor, din cauza
uşurinţei cu care se impun percepţiei. Ca atare,
răspunsurile D reflectă o atitudine realistă faţă de
lume şi o gândire pragmatică şi concretă: oamenii
care observă ceea se oferă facil percepţiei, intrând
astfel într-un circuit normativ al gândirii cotidiene care le
oferă o inserţie solidă în realitate. Numărul de D
este aşadar un indicator al adaptării subiectului şi al
spiritului său realist.
Răspunsurile tip “detaliu inedit” (Dd) se
referă la zonele selectate neconvenţional şi cumva arbitrar din
planşe, coincizând de regulă cu anumite zone minuscule ale
acestora. Ele reflectă un excesiv demers analitic, specific
subiecţilor care şi în viaţa cotidiană se
remarcă prin fineţe analitică, prin tendinţa de a despica
firul in patru, de a vedea “şi cealaltă faţă a monedei”:
obsesivii şi meticuloşii, care acordă o mare atenţie
detaliilor minuscule ale realităţii ignorând adesea
întregul (“traficanţii de mărunţişuri”, cum le spunea
Rorschach). Pe de altă parte, tendinţa de a fractura câmpul
perceptiv în asemenea unităţi “meschine” imponderabile
reflectă o atitudine crispată şi anxioasă, de repliere pe
un segment mai uşor de controlat al lumii, de care subiectul se teme
şi pe care nu are curajul sau forţa să o construiască
mental şi s-o înfrunte ca întreg. Iată de ce o
abundenţă de mici detalii apar la depresivi şi la anxioşi,
la cei cu un tonus scăzut al vieţii psihice sau torturaţi de
suferinţă mentală.
În fine, o ultimă variantă a tipului de
aprehensiune o constituie selectarea de
către subiect nu a petei de cerneală (sau a unei zone a ei), ci a
fondului alb al planşei, din interiorul sau exteriorul petei (detaliile “albe”,
Dbl). De exemplu “navă spaţială”, detaliul alb central al
Planşei II. Această inversare a raportului perceptiv figură-fond
denotă o atitudine opoziţionistă a subiectului, care se
manifestă în viaţa curentă sub forma unui spirit de
contradicţie, a dorinţei exagerate de a polemiza sau a
ostilităţii faţă de ceilalţi. Maniacalii, epilepticii
în apropierea crizei şi indivizii antisociali abundă în
asemenea răspunsuri.
Al doilea criteriu de scorare care se aplică
oricărui răspuns este determinantul perceptiv. Determinantul
ne arată ce caracteristici ale petei de cerneală au condus la
elaborarea răspunsului. El ne semnalează ce mecanisme cognitive
şi afective au intrat în joc în elaborarea acestora. Şi aici avem mai
multe tipuri de determinanţi, care pot apărea de unii singuri sau
combinându-se între ei.
Primul şi cel mai frecvent determinant unic este
cel de formă, în care numai conturul sau forma petei de
cerneală (sau a unei zone a ei) a determinat răspunsul subiectului.
De exemplu, “liliac” sau “fluture” la Planşa I. Răspunsurile de
formă ne arată că subiectul percepe stimulul dintr-un unghi pur
cognitiv sau raţional, punând în mişcare acele mecanisme
fundamentale de procesare a informaţiei responsabile cu detectarea
patternurilor formale din mediu. De fapt, procedând astfel, subiectul simplifică
întrucâtva stimulul perceptiv, ignorând alte
calităţi care îl saturează (de exemplu, culori sau
nuanţele de culoare), menţinându-se într-un cadru strict
formal al percepţiei obiectului. Ca atare, răspunsurile de formă
pură indică un mod economic, pragmatic şi raţional de
înţelegere a lumii şi de aceea un anumit număr de astfel
de răspunsuri este interpretat favorabil într-un protocol.
La capitolul determinantului formal se pune problema
cât de adecvat este conturul perceput la desenul propriu-zis, cu alte
cuvinte cât de bună este calitatea formală a
perceptului. Astfel, conform teoriei gestaltiste a percepţiei, Rorschach a
selectat două paliere ale calităţii formale: formele bune (F+)
şi formele proaste (F-). Răspunsurile de formă bună ne arată că subiectul a perceput
adecvat desenul, conform configuraţiei reale a stimulului, în timp
ce formele proaste semnalează o violare sau distorsiune semnificativă
a contururilor. Calitatea formală este aşadar un indicator al acuităţii
perceptive a individului şi deci al integrităţii funcţiilor
sale intelectuale. Indivizii inteligenţi sau bine ancoraţi în
realitate se remarcă printr-un procentaj crescut de F+, în timp ce
subiecţii mai puţin inteligenţi sau cu o gândire serios afectată
de conflictele interioare au un procentaj foarte mare de F-.
Un al doilea determinant major al răspunsurilor la
Rorschach este dat de răspunsurile de mişcare umană sau de
răspunsurile kinestezice (K). Este vorba de acele
răspunsuri în care sunt percepute siluete umane sau umanoide
în mişcare sau într- anumită postură sau atitudine
(de ex “Două zâne care se apleacă să ia apă
într-o amforă”, Pl IV inversată). Ele sunt un indicator al
creativităţii şi al gândirii imaginative, de vreme ce
subiectul însufleţeşte un stimul static (desenele nu au
o mişcare proprie) cu propria sa viaţă interioară, îi
creează un dinamism proiectiv în care putem recunoaşte
fantasmele cele mai personale şi atitudinile cele mai profunde ale
subiectului. Multe K apar la indivizii inteligenţi, la cei cu o
viaţă interioară bogată, la artişti şi la
introverţi.
Al treilea determinant important al raspunsurilor îl
constituie culoarea. Răspunsuri gen “floare”, “fluture multicolor”,
“foc”, “clovni pestriţi” etc. pun în evidenţă o anumită
sensibilitate cromatică a subiectului, dorinţa de a incorpora
perceptiv caracteristicile cromatice ale stimulilor. De vreme ce- după cum
se ştie cu mult înainte de Rorschach- sensibilitatea la culoare este
un indicator al afectivităţii- acest lucru trimite direct la
capacitatea de a reacţiona afectiv, la dorinţa subiectului de
a-şi exprima deschis emoţiile. Cu cât numărul de
răspunsuri cromatice este mai mare, cu atât manifestările
afective sunt mai intense, mai vizibile. Rorschach analizează
răspunsurile de culoare în funcţie de rolul pe care îl
joacă forma în structura lor; răspunsurile cromatice cu o
formă relativ bine conturată (de ex. “clovni”, “fluture”) indică
o asociere optimă între reactivitatea afectivă şi
controlul cognitiv al emoţiilor, ceea ce implică o bună
capacitate de modulare a afectelor şi de adaptare a lor la situaţia
obiectivă. Dar dacă apar anumite răspunsuri (de ex. “foc”, “sânge”, “gheaţă”, “petale”)
în care conturul formal este neglijabil, aceasta ne arată că
elementul cromatic a invadat şi a distrus osatura delicată a
perceptului. Asemenea răspunsuri apar la indivizii cu o afectivitate
egocentrică şi mai puţin adaptabilă, care sunt “duşi”
de propriile afecte şi reacţionează impulsiv şi adesea
inadecvat la situaţii. Rorschach a identificat astfel de răspunsuri
la pacienţii agitaţi sau colerici, la cei cu crize de furie sau
incapabili să-şi integreze afectele.
Spre deosebire de culoarea cromatică, determinantul de
culoare acromatică relevă un aspect diferit al
afectivităţii subiectului. Este vorba de răspunsurile în
care detaliile albe, gri sau negre sunt integrate cu valenţe cromatice
în elaborarea răspunsurilor (de ex. “nori gri”, “marmură
albă”, “blană neagră”). Sensibilitatea
la non-culori indică o afectivitate “în surdină”, o încapsulare
a afectelor pe care individul nu ştie sau nu poate să le exprime.
Reţinute în interior şi inhibate de la descărcarea lor
firească, aceste afecte creează adesea stări de tristeţe
şi tensiune interioară, ca şi simptome psiho-somatice.
Ne oprim aici cu enumerarea determinanţilor care pot
apărea în răspunsurile la test. Numarul lor este mai mare
(nuanţe, mişcări animale şi neînsufleţite,
simetria, tridimensionalitatea sau perspectiva) dar cred că este suficient
pentru a exemplifica unele aspecte esenţiale ale testului.
Al
patrulea criteriu de evaluare a răspunsurilor Rorschach se referă la conţinutul
acestora: ce vede efectiv subiectul în planşe? Desigur, petele de
cerneală ambigue constituie practic un ocean de forme virtuale; în
ele se poate vedea şi chiar se vede orice: de la animale, marţieni
şi oameni la picturi abstracte, detalii anatomice, motociclete sau
peisaje. Problema analizei de conţinut a fost tratată cu o
anumită rezervă de Rorschach, el afirmând că acesta nu
poate releva inconştientul indivizilor, deoarece testul său nu
constă într-o asociere liberă de idei- metoda princeps de
descoperire a lanţurilor de semnificaţii inconştiente- ci
implică rezolvarea unei sarcini concrete, reale, în care conştiinţa
adaptativă joacă un rol principal. Timpul a arătat ca s-a
înşelat destul de mult în această privinţă.
Deşi răspunsurile la test sunt într-adevăr rezultatul
adaptării la o sarcină concretă, reală, în virtutea caracterului
ambiguu al stimulilor care facilitează proiecţiile inconştiente,
sunt activate selectiv din memorie anumite reprezentări în locul
altora. De fapt, este posibil ca aceeaşi reprezentare comună, de
exemplu personajele umane de la Planşa VII, să se remarce printr-o
varietate destul de mare a caracteristicilor descriptive la subiecţi.
Astfel, unii văd acolo două femei desfigurate de
bătrâneţe, alţii doi copii care se joacă, alţii
două dansatoare de cabaret etc. Perceptul rămâne în mod
formal acelaşi- două persoane- dar diferenţele în modul de
percepţie sunt relevante pentru interioritatea subiectului respectiv.
Rorschach a clasificat conţinutul răspunsurilor
în câteva categorii, în funcţie de frecvenţa lor.
Orice răspuns care nu intra în una din aceste categorii, era notat
ca atare în grila de scorare. Cu cât numărul de categorii este
mai diversificat, cu atât şi ideaţia subiectului este mai
productivă, asocierile lui mentale sunt mai bogate şi mai fluide.
În ceea ce priveşte conţinuturile
propriu-zise, cele mai frecvente sunt răspunsurile “animal” (A):
leoparzi, căţei, păianjeni, moluşte, păsări etc.
Se văd frecvent şi detalii animale (Ad). Numărul
de conţinuturi animale este luat drept un indicator al stereotipiei
mentale. Cu cât gândirea subiectului este mai schematică, mai
rigidă sau mai îmbătrânită, cu atât
numărul de răspunsuri animale este mai mare şi invers; astfel,
indivizii cu o inteligenţă redusă, pacienţii atinşi de
demenţă, cei cu leziuni cerebrale se remarcă printr-un procentaj
ridicat de A, în timp ce indivizii inteligenţi, paranoizii
productivi, artiştii, pacienţii confabulativi au un număr mic de
A şi Ad.
O a doua categorie de conţinuturi sunt personajele
umane percepute în întregime (H) sau detalii corporale ale
acestora (Hd). Suma lor este un indicator al interesului pentru oameni şi pentru
interacţiunile interumane. Analiza
calitativă a răspunsurilor human relevă, de asemenea,
anumite caracteristici ale subiectului proiectate în răspuns.
În acest punct, petele de cerneală devin de fapt un sistem de
lentile care focalizează anumite aspecte ale modului în care
subiectul se percepe pe sine şi pe ceilalţi. Aşadar, analiza lor
relevă date importante despre imaginea de sine şi percepţia
interpersonală a individului. De exemplu, recurenţa obsedantă a
personajelor umane rănite, disecate indică o imagine de sine
marcată de depresie, în timp ce perceperea personajelor în
acţiuni conflictuale (de ex. “Doi uriaşi care se bat”)
semnalează prezenţa unor
seturi negative faţă de ceilalţi.
Răspunsurile “mască” reprezintă, de
asemenea, un conţinut relevant, pentru că ele exprimă
tendinţa la disimulare, dorinţa de a se ascunde, de protecţie a
propriei interiorităţi şi de camuflare a emoţiilor.
O semnificaţie similară o au şi
reprezentările de îmbrăcăminte (clothing, Cg în
sistemele Rorschach americane). Hainele sunt, în general, un simbol al
ascunderii şi al protecţiei, ele reprezintă o prelungire a
învelişului protector al pielii. Un anumit număr de asemenea
răspunsuri duc la ideea valorizării excesive a spaţiului
personal şi la suspiciunea şi teama ca acesta să nu fie invadat
de ceilalţi. Dacă individul trăieşte acut un sentiment de
nesiguranţă şi fragilitate, dacă are un simţ nesigur
al integrităţii personale, aşa-numitul “Eu-piele” (D. Anzieu)
devine-la nivel simbolic- o adevărată platoşă. În
acest caz, imaginarul subiectului va fi populat de obiecte “armate”, protejate
de plăci, armuri, carapace, solzi (de ex. Planşa I inversată,
detaliul central: “Un cavaler în armură înconjurat de
flăcări”).
Tot la capitolul protecţie mai figurează acele
reprezentări ale spaţiului matriceal, maternal:
concavităţile, casele, castelele, peşterile, care devin
aşadar simboluri ale regresiei intra-uterine, expresii ale
anxietăţii fundamentale a subiectului şi ale dorinţei de
retragere dintr-o lume frustrantă sau ameninţătoare.
În fine, pentru a termina aici acest sumar excurs
prin simbolistica Rorschach, vom menţiona şi aşa-numitele
răspunsuri “hrană” (food, Fd), care trimit direct la
valenţele orale ale unei personalităţii dependente şi
receptive.
Ultimul criteriu de analiză a răspunsurilor este
cel al gradului lor de banalitate şi de originalitate. Categoria
răspunsurilor banale (Ban.) se referă la acele răspunsuri
care apar cel mai des în populaţia de subiecţi pentru o
anumită planşă (de ex.: Planşa I “liliac”), sau detaliu al
ei (de ex: Planşa X, detaliile albastre laterale: “crabi”) şi
indică prin urmare gradul de convenţionalism al gândirii
individului. Cealaltă categorie, a răspunsurilor originale (Orig.)
semnalează acele răspunsuri care apar foarte rar în
populaţia medie sau sunt chiar proprii subiectului respectiv. Numărul
de răspunsuri Orig. indică deci originalitatea gândirii,
a asociaţiilor mentale ale subiectului.
Vom încheia aici această prezentare a testului
Rorschach, care nu are altă ambiţie decât expunerea
câtorva coordonate mai semnificative ale sale. Desigur, interpretarea
unui protocol se face prin sinteza inteligentă a interpretărilor
parţiale care derivă din diversele sale variabile. Această
sinteză este rezultatul unui demers simultan intuitiv şi logic,
în care toate datele psihogramei (tabloul sintetic al datelor)
trebuie interpretate.
Mai trebuie să spunem în
final că nu există de fapt un test Rorschach, ci mai multe.
Moartea subită şi prematură a autorului- la 37 de ani, în
urma unei banale apendicite- a lăsat opera neterminată: nu era
decât schiţat demersul interpretativ, lipseau aşa-numitele
“hărţi de locaţie”, multe concluzii nu aveau un suport teoretic
sau empiric, şi, mai presus de toate, chiar materialul stimul original
suferise nişte modificări ireversibile. Mulţi rorschachieni,
atraşi de mirajul celor zece pete de cerneală, s-au angajat la un
efort continuu pentru a elimina aceste minusuri ale testului, dar rezultatul a
fost că, pe măsură ce desăvîrşeau opera lui
Rorschach, ea devenea tot mai puţin a lui şi tot mai mult a noului
autor: fiecare a văzut în petele de cerneală altceva. Deloc
surprinzător pentru Testul Ambiguităţilor, singurul său mod
de a exista a fost de a exista în mai multe moduri, multiplicat la
nesfârşit de gândirea (am spune chiar imaginaţia)
clinică şi ştiinţifică într-o varietate de
sisteme de scorare şi interpretare: la ora actuală există
nenumărate şcoli şi modalităţi de abordare Rorschach,
care variază atât de mult, încât uneori singurul lucru
pe care îl au în comun este numai faptul că utilizează
aceleaşi pete de cerneală. Expunerea noastră nu a avut cum
să abordeze aceste divergenţe, limitându-se la prezentarea
acelor aspecte ale testului asupra cărora gradul de acord pare a fi ceva
mai mare între sisteme.
Nu ştim cum ar fi arătat astăzi testul
dacă Rorschach ar fi trăit destul ca să-şi finalizeze
cercetările. Soarta a vrut ca omul care a fost pasionat de ceva atât
de ambiguu, de proteic şi de vag cum sunt nişte pete de cerneală,
să impregneze operei sale până la capăt condiţia incertitudinii
şi a nedesăvârşirii, condiţii care, ne amintim, sunt
principiile esenţiale ale testului. Există aici, între om
şi creaţia sa, o legătură secretă şi intimă,
consacrată de moartea primului. Poate că este firesc să mori
prematur atunci când opera vieţii tale cultivă vagul, ambiguul,
ne(de)terminatul. Omul şi opera sunt inseparabile, şi, după cum
s-a văzut, moartea unuia a dus nu la sfârşitul celeilalte, ci
la afirmarea exponenţială a caracterului ei ambiguu, demonstrat de
proliferarea testului în atâtea variante: sfârşitul
autorului încununează opera.
|