EGO ANALYSIS: 4
EGO ANALYSIS: 4. NEGATION
NEGATION. (K-)
Negation är den elementära Jag-funktion som, delvis
medvetet och delvis
omedvetet, strävar efter att undvika, förneka, hämma,
ta avstånd från och borttränga bestämda
driftkrav, föreställninngar, målsättningar
och ideal.
Negationens extremfunktion leder till DESIMAGINATION, dvs förstörelse
av alla målsättnings- och idealnormer (både sådana
som har att göra med vad personen vill ha och vad
han vill vara).
Därmed karaktäriseras Negationen som motpol till Introjektionen.
Introjektionens resultat är en identifiering med objektet.
Negationen leder till en Anti-Identifiering (Gegenidentifizierung).
Introjektion (k+) och Negation
(k-) utgör tillsammans ett funktionelllt motsättningspar,
som i integrerad form representerar Jagets "STÄLLNINGSTAGANDE
SYSTEM", son Szondi betecknar med namnet "EGO-SYSTOLE.
Obs. att Ego-systole's (Jag-inskränkningens ) ursprungliga
uppgift var att ta itu med processen i Inrevärlden
mot Jag-expansiva tendenser, dvs att handskas med inrepsykiska
krafter och icke var inställd på yttervärlden.
Om Jag-inskränkningen skjuter över målet och blir
extremt, överförs däremot negationens verkningar
även till subjektets förhållande till yttervärlden.
Därmed får subjektets förhållandet ofta
patologiska drag (t.ex. katatonikers
negativism). Genom denna förnekande och inskränkande
aktiviteten syftar Jaget å ena sidan att hämma sitt
obegränsade utvidgningsbehov och sin omåttliga projektionsförmåga
å andra sidan att motsätta sig Introjektionens målsättningar.
Jag-systole kan på så sätt anta kvaliteten:
1. Déflation (k- mot p+)
2. Déprojektion (k- mot p-)
3. Des-introjektion (k- mot k+)
Jagets Systolefunktion lyckas med dessa uppgifter endast genom
att anpassa till och inrikta sig på yttervärlden genom
att korrigera sig i sitt förhållande till verkligheten,
dess normer och krav. Här ligger i sista instansen faktor
k funktionens väsentliga uppgift: REALITETSPRÖVNINGEN.
Enligt Freud prövar Jaget först och främst två
saker:
a) enligt lustprincipen: om resultat av dess strävanden,
föreställningar och ideal är positiva
(goda, lustbetonade) eller negativa (dåliga, olustbetonade).
De som är positiva antas av och upptas i Jaget (k+), de
som är negativa förnekas och bortträngs (k-).
b) enligt realitetsprincipen, för att kontrollera
om inre föreställningar verkligen finns i yttervärlden,
eller enbart har hallucinatorisk karaktär. (Detta
är orsaken till att Jagets faktor k funktionen leder till
extraversion, och Jagets p funktionen däremot har en introversiv
kvalitet).
Liksom vid projektion kan man vid Negation tala om primär
och sekundär negation.
Premiär Negation
Denna är uteslutande riktad inåt för att (på
normalt sätt) inskränka Jagets expansiva tendenser.
Detta görs genom adekvat realitetsprövning dvs genom
extraversion.
Faktor k funktionen riktar sig på verkligheten och arbetar
tillsammans med verklighetens krav på att motarbeta faran
av en obegränsad Expansion (Diastole).
I optimal form leder denna aktivitet till adekvat verklighetsanpassning.
Sekundär Negation:
Leder till en för extremt negativ inskränkning och är
inte enbart riktad mot
inflationen (p+) och projektionen (p-) utan även mot normalt
nödvändiga och acceptable målsättningar
och ideal. Dessutom kan sekundär negation leda till att Jaget
drar sig helt inåt, vänder sig från verkligheten,
isolerat sig i sig självt. Den kliniska bilden Negativism
och Katatoni uppstår på detta sätt. Szondi kallar
denna reaktion för JAGSPÄRR (Jagblockad).
Den visas i testen genom valreaktionen (k-!!!) = med övertryck
och
- och m-)= kontaktspärr.
I primitiva kulturen används
huvudsakligen projektion som elementär Jag-funktion, i mera
utvecklade kulturer tar negationen överhand.
PERSONLIG NEGATION
Om föreställningar, impulser eller målsättningar
som tillhör det personliga
omedvetna negeras, kallar Szondi detta för "personlig
negation". Freud sammanfattade i en artikel är 1926
sina dåvarande åsikter om negationen:
"Förnekandet är ett sätt att ta kännedom
om det bortträngda, egentligen ett upphävande av bortträngningen,
men alls icke ett accepterande av det bortträngda"
"Ett bortträngt föreställnings- eller tankeinnehåll
kan alltså komma fram till
medvetandet, under förutsättning att det låter
sig förnekas."
Det väsentliga hos Freud är att:
1) han uppfattar förnekelseprocessen som en intellektuellt
medveten bedömningsfunktion, samt
2) han betraktar den intellektuella processen vid förnekelse
som skild från den affektiva processen.
Det är nämligen endast föreställningen som
får komma fram från det bortträngda personlig
omedvetna. De korresponderande driftenergier hålls kvar
i bortträngningen.
Freud:
"Att förneka något betyder i själva verket:
detta är något som jag helst skulle vilja tränga
bort. Förnekandet är den intellektuella ersättningen
för bortträngning, dess
Nej en märkningssymbol för den, ett ursprungscertifikat,
ungefär som "made in Germany". Förnekelse
definieras därmed som ett framsläppande av visst föreställnings-
eller tankeinnehåll till medvetandet, där det sedan
ändå förnekas genom intellektuella processer.
3) Introjektionen är resultatet av en bedömningsprocess.
Gemensamt för introjektion, förnekelse och realitetsprövning
är, att de tillhör Jagets ställningstagande aktivitet.
Skillnaden är, att vid introjektions- och bortträngningsprocessen
Jaget använder det s.k. "Lustprincipets normer. Allt
som är lustbetonat upptas, allt icke lustbetonat bortträngs.
Realitetsprövningen däremot tar inte hänsyn till
dessa normer utan till-
lämpar "Realprincipets normer, varav följande
är en: "Att det föreställda objektet
anträffas faktiskt i yttervärlden". Det är
här som realitetssinnet på allvar börjar fungera.
Freud :
"Erfarenheten har lärt oss, att det inte blott är
viktigt om ett ting (tillfredsställelseobjektet) har "goda"
egenskaper, d.v.s. förtjänar att upptas i Jaget, utan
även att det existerar i yttervärlden, så att
man vid behov kan bemäktiga sig det".
Förutsättningen för att realitetsprincipen aktiveras
är enligt Freud:objektförlust, förlusten
av ett objekt som dittills tillfredsställt driftkraven.
I Szondi-testet reflekteras denna processen sig i tydligt i valreaktionen
(m-)= objektförlust och (k-)= verklighetskontroll. (Se utdrag
Fenichel nedan)
Freud framför den originella och intressanta hypotesen att
uppkomsten av alla intellektuella funktioner liksom realitetsprincipen
och förnekelseaktiviteten ursprungligen bero på driftkrav.
Szondis uppfattning om Negationen skiljer sig från den något
snävare psykoanalytisk begreppsformulering. För Freud
är Negation en sekundär intellektuell ersättning
för bortträngning, som han anser vara primär. Enligt
Szondi står bortträngningen i tjänst hos och är
underordnad negationen. (negation: genus proximum, bortträngning:
primus inter pares)
Negationen är icke alltid en medveten intellektuell process,
ty det finns
a) omedveten negation av omedvetna projektiva processer: ANPASSNING,
(k-, p-)
a) omedveten negation av inflativa processer, kliniskt: HÄMNINGAR
(k- p+)
c) omedveten negation av latent feminina tendenser eller övergivenhets-
känslor (k- p). Kliniskt: DEPERSONALISATION, svartsjuke.
HYPOKONDRI.
d) Varje beskrivning av bortträngningen pekar på dess
omedvetna aktivitet. Bortträngning yttrycks i test genom
valreaktionen (k- p0)
e) omedveten förintelse av målsättningar och ideal
(i vilka man har blivit grymt desillusionerad). NEGATIVISM. (k-!!
med övertryck)
- omedveten negation av de tendenser som dynamiskt ligger i
bakgrunden.
Deras kvalitet känner vi på grund av bakgrundsbilden
(Hintergrundsprofilen). Om t.ex. Szondis valreaktioner i Jagvektorn
ger uttryck för Anpassning (k- p-), så kan vi dra
slutsatsen att i bakgrunden finns de kvarstående strävandena
(k+ p+), (Jungs skugga!) Denna Jagbild tyder på narcissistiska
tendenser. Jaget som vill vara allt (p+) och ha allt k+).
I detta fall finns det en inre Jagdynamik mellan anpassningstendenser
och narcissistiska tendenser. Men allt utspelar sig på ett
omedvetet plan.
Kollektiv Negation
Kommer fram i alla normer och förbud som sätts upp i
religionssammanhang, samt i kollektiva bestämmelser som riktas
mot socialt negativ impulser och föreställningar.
Om dessa förbud kommer från miljön, utifrån
kallas de för MORAL Om de kommer inifrån för ETIK.
ETHOS: (samband med faktor e). Ett inre förbud, en
inre lag riktad mot
- Kainsbehov att döda,
2. Incestimpulser. Dessa förbud har alltid någon "helig"
(sacer) kvalitet.
MORAL är de förbud som utifrån riktas
mot handlingar som inte tolereras av samhället. Moralens
verkningar kommer fram i Szondis faktor hy och aktiverar skam-
och äckelkänslor, som påverkar individens beteende,
dvs sätter igång olika försvarsmekanismer. Detta
gäller även för faktor e.
Man bör se Szondis Paroxysmal vektor (som är en kombination
av faktor e och faktor hy) som en affekt regulator, med
ursprung i självbevarelsebehovet. Försvarsmekanismen
Negationen kan aktiveras i samband med inre normer (Ethos: e faktor)
men även i samband med ytttre normer (Moral: hy faktor).
Det finns emellertid särskilt en strävan, mot vilken
båda normsystemen samtidigt aktiverar försvarsmekanismer.
Människobarnets härstamning från djurriket kommer
tydligt till uttryck i incest-strävanden. Det är
emot detta ödesdigra behov som alla försvarsmekanismer,
men särskilt negationen, mobiliseras av den inre Ethos och
Moralnormer.
Jag har ofta fått intryck av att man bortser från
Oidipuskomplexets väsentliga betydelse och även förlöjligar
begreppet. Ändå måste man se det som ett avgörande
steg i den préhistorien när människodjuret
försökte lösgöra sig från sin tillhörighet
till djurriket. På något sätt återspeglar
Oidipuskomplexet en skiljelinje mellan två fylogenetiskt
viktiga historiska faser. Å ena sidan står det primitiva
primatdjuret, å andra sidan ett försök att genom
det primitiva tabuceremoniel (etik, moral) att bli människa
och tämja det primitiva människodjurets beteende. De
var en nödvändig förutsättning för att
även en individuell Jagutveckling kunde sätta igång.
Man behöver inte anta att dessa primitiva tabun allena var
orsak till kulturens uppkomst, men man bör i varje fall inse,
att Oidipuskomplexet är en ontogenetiska återspegling
i barnet av en avgörande fas i mänsklighetens utveckling.
En återspegling av en historisk vändpunkt. Det var
på den här nivån i historien att människodjuret
började med sitt försök att bli till människa.
Det kan tänkas att i den här viktiga skärningspunkt
av barnets utveckling ligger även de flesta möjligheter
till störningar i det psykiska beteendet.
Bilaga:
JAGETS OCH REALITETSSINNETS URSPRUNG, Utdrag Fenichel.
Jagets tidigaste stadier:
De psykiska funktionerna representerar en progressivt allt mer
komplicerad
apparat för behärskning av stimuli. Sålunda kan
de tidigaste faserna lättast
förstås med hjälp av så¨danan begrepp
som "spänning" (excitation) och "avspänning",
och endast de senare faserna kan karaktäriseras med klarare
och mer differentierade termer.
Jaget differentieras under inflytande av yttervärlden. Följaktligen
kan man säga att det nyfödda barnet inte har något
Ego. Just de funktioner som senare bildar Jaget och medvetandet,
har ännu icke utvecklats:
1. uppfattningen av yttervärlden (perception),
2. behärskandet av den motoriska apparaten (rörlighet)
och
3. förmåga att binda (neutralisera) spänningar
genom en slags motkoppling. (counter-cathexis, som innebär
att en del av de inre spänningar används för att
reglera andra spänningar.
Jagets tillblivelse är icke någon homogen process.
Den börjar i och med födelsen och blir strängt
taget aldrig fullbordad. Vid födelsen inträder organismen
i ett traumatiskt tillstånd av överväldigande
stimulering med ett minimum av skydd emot stimuli. Denna överväldigande
spänningsökning (excitation) är enligt Freud modellen
för all senare ängslan. Troligen upplevs denna flodvåg
av ökade spänningar som högst oangenäm. Den
framkallar den mest elementära psykiska tendensen. Tendensen
att befria sig från detta spännings tillstånd.
När yttervärlden lyckas att hjälpa det späda
barnet att på ett tillfredsställande sätt klara
av dessa stimuli, somnar det. Nya stimuli, såsom hunger,
törst, köld, väcker det.
De första spåren av medvetande skiljer inte mellan
Jag och Icke-Jag utan snarare mellan större och mindre spänning.
På denna nivå kombineras samtidigt avspänning
med förlust av medvetandet. Om varje behov omedelbart kunde
tillfredsställas, skulle realitetsuppfattningen troligen
aldrig utvecklas.
Det första accepterandet av verkligheten är endast ett
steg på vägen att bli kvitt den. Det är här
som en motsägelse av grundläggande betydelse i det mänskliga
livet uppstår, motsägelsen mellan längtan efter
total avspänning och längtan efter objekt (stimulushunger).
Strävan efter urladdning och avspänning, ett direkt
uttryck för homeostasprincipen, är med nödvändighet
den äldre mekanismen.
Det faktum att yttre objekt medförde det önskade tillståndet
av avspänd tillfredsställelse införde den komplikationen
att objekt blev efterlängtade, även om de eftersträvades
endast som "instrument" som sedan lät sig försvinna.
Objektlängtan började sålunda som en omväg
till målet att befria sig från objekt (sdtimuli)
Det är förmodligen detta som avses när det ibland
påstås att hat är äldre än kärlek.
Det förhåller sig emellertid så att de första
objektrelationerna varken är hat eller kärlek utan den
ännu odifferentierade förelöparen till bägge.
Jagets ursprung och verklighetssinnets ursprung är endast
två aspekter av ett ut-
vecklingsmässigtsteg. Detta ligger i själva definitionen
av Jaget som den del av psyket som handhar verkligheten. Verklighetssinnens
utveckling skapar också Jagets utveckling och en självkoncept.
Vi är individer i så måtto som vi känner
oss
själva skilda från och bestämt avgränsade
(profilerade LB) från andra. I realitetsutvecklingen spelar
"uppfattningen av den egna kroppen" en mycket speciell
roll. Först finns bara uppfattningen av en spänning,
dvs av "någonting innanför".
Senare, i och med utvecklande av ett medvetande om att det finns
ett objekt som
kan dämpa denna spänning, får vi "någonting
utanför". Den egna kroppen är
samtidigt bådadera. På grund av det samtidiga uppträdandet
av både yttre taktila
och inre sensoriska data, blir den egna kroppen något avgränsat
från resten av
världen, och på så sätt möjliggörs
urskiljandet av "själv" från "icke-själv".
Summan av föreställningen av kroppen och dess organ,
den s.k. "BODY IMAGE", utgör begreppet om ett Jag
och är av grundläggande betydelse för vidareut-
vecklingen av Jaget (Kroppsbilden är icke alltid identisk
med den objektiva kroppen,
t.ex. kan kläder eller fantomextremiteter tilläggas
i den).
Slut citat Fenichel.
Vi avslutar med följande ord av Nietzsche:
"I regard the bad conscience as the serious illness which
man was bound to
contract under the stress of the most radical change which he
has ever ex-
perienced - the change when he found himself finally imprisoned
within the
pale of society and of peace
all instincts which do not find
a way out went
turned inwards - this is what I mean by the growing "internalization"
of man:
consequently we have the first growth in man of what we call his
soul
All
those instincts of wild, free, prowling man became turned backwards
against
man himself
This instinct of freedom forced back - is the beginning
of the
"bad conscience"
Anxiety springs from having no ideal,
suffering - from
lack of a great loves, discontent - from an enforced moderation.
Nietzsche, F.: Zur Genealogie der Moral, 1 st ed. Leipzig: Naumann,
1887.
----------------------------------------------------------------------------------------
|